Nastavitev jambora



Najpomembnejša je nastavitev jamborja in sicer njegovega naklona in njegove ukrivljenosti. S prvim določamo težišče jader, z ukrivljenostjo pa vplivamo na njihovo obliko. Oboje je poglavitnega pomena za hitrost jadrnice. Z naklonom oziroma težiščem jader vplivamo na vztrajanje barke v smeri oziroma, da nam barka ne "vleče" večinoma proti vetru in je ni potrebno popravljati (beri: zavirati) s krmilom. Ukrivljenost pa plošči ali pa daje trebuh jadru, kar vpliva na boljši kot in moč jadrnice.

Kako to nastavimo in kdaj

Jamdor je vpet s tremi zajlami: dve stranski ali sartiji in sprednja v jadru, saj je hkrati nosilna za prednje jadro ali flok. Spredaj imamo še eno zajlo, ki jo uporabljamo zgolj pri postavljanju jamborja na obali in ko enkrat vpnemo flok, mora biti ta zajla sproščena, a nikakor ne odstranjena, saj deluje kot varovalka kadar nam poči ali pa se odpne zajla v floku.

Z zajlo potegnemo jambor naprej, da partner zapne dvižnico floka. Z zadnjima dvema zajlama (pravilno jeklenicama) ali sartijama deločimo naklon jambora. Izmerimo ga tako, da merilni trak pripnemo na dvižnico glavnega jadra in ga dvignemo. Razdaljo merimo od tako dvignjene dvižnice do vrha krmnega lica barke. Ta razdalja mora biti od 681 do 693 cm. Pri merjenju moramo biti pozorni na dvoje. Prvič, da je dvižnica jadra dvignjena do višine, na kateri sicer dvignjeno jadro dosega črto na vrhu jambora, le tako dobite pravo razdaljo. In drugič, da razdaljo merimo šele po tem, ko smo zategnili dvižnico floka.

Običajno uporabljamo tri pozicije jambora ali po domače tri centre (zgornjega, srednjega in spodnjega) glede na jakost vetra. Jambor naj bo bolj naprej (razdalja večja) po šibkejših vetrovih in bolj nazaj po močnejših vetrovih. To se (razen v izrednih primerih) nastavi že na obali, zato je pomembna prognoza vremena.

Z zategovanjem dvižnice floka pa povečujemo napetost zajl oziroma dvignemo tenzijo. Tenzijo merimo s tenziometrom - to je enostavna priprava, ki jo vpnemo v jeklenico in nam pokaže kolikšno silo ta nosi.

Zmagovalca lanskega državnega prvenstva sta imela na doma narejeni jadrnici Feniks tenzije merjene na stranskih zajlah 200 kg. Moderne, nove barke v Sloveniji s SuperSpar jamborjem pa imajo to tenzijo tudi 200 kg vendar jo merijo na prednji zajli (za starejše lesene barke do 180 kg). S tem, ko smo povečali tenzijo pa se je ukrivil tudi ves jambor, kar nam splošči glavno jadro in nam tako poveča kot jadranja proti vetru (kar je dobro) in zmanjša moč jadra, kar je predvsem v valovih slabo.

Na ukrivljenost jambora pa vplivamo predvsem s kunjami. Kunje so ploščice, palica ali večina vas ima t. i. Magic Box na palubi, ki potiska jambor nazaj. Več kot je kunj ali bolj kot je Magic Box zategnjen, bolj je jambor raven (s kunjami vplivamo predvsem na spodnjo polovico jamborja).

Zaenkrat bo to vse. Nastavite centre, izmerite tenzijo, kar boste najboljše naredili, če se boste s hitrostjo primerjali s sparing partnerjem.

 

Matevž Ravnikar Cof